Titicaca

21 juli 2018 - Puno, Peru

Na zo'n 7 uur in de bus weer veilig aangekomen in Puno. Om daar te komen moesten we weer dezelfde pas van 5000 meter oversteken 😅 Gelukkig zijn, behalve soms een hoofdpijn aanval van Arnold, de klachten deze keer veel minder. Natuurlijk, een trapje van 10 treden lijkt een marathon maar de echte hoogteziekte lijkt bezworen 🎉 Vandaag (20-7) stond het Titicaca meer op het programma; het één na grootste meer van de wereld en hij loopt na Peru ook nog door in Bolivia. Als eerste bezochten we er een eiland waar je kon zien hoe mensen van de desbetreffende gemeenschap daar leefden en je kreeg uitleg over de cultuur en gebruiken. Er was daar ook een schattig jongetje van 4 waar Arnold en de kinderen heel leuk mee hebben gevoetbald.

Vervolgens gingen we naar een volgend schiereiland waar voor ons op traditionele manier een lunch werd bereid. Een meter onder de grond werd vuur gestookt, hier gingen potten op met vlees, vis, groenten, aardappelen en banaan en dat werd vervolgens afgedekt met stenen, een deken en zand. Na zo'n 2 uur werd de boel uitgegraven en was het klaar. Voorafgaand aan de maaltijd werd er een ritueel uitgevoerd door het dorpshoofd. Ik vraag me dan altijd af wat authentiek is en wat voor toeristen maar ach het was leuk om mee te maken. Na de lunch gingen we naar één van de 'floating islands'. Door de bevolking zelf gemaakt van riet en tot op de dag van vandaag ook gewoon bewoond. Ze leven van wat visvangst, ruilhandel, en toerisme. Voor de eilanden die dat willen tenminste. Dit was echt ontzettend bijzonder om te zien. Iets na 1600 waren we weer terug in het hotel, na om 0700 vertrokken te zijn. Tijd om te chillen dus, want morgenochtend hebben we de bus naar Cusco die ook weer zo'n 7 uur duurt. We zakken dan gelukkig wel weer van een kleine 4000 naar zo'n 3300 meter. En Machu Picchu wat we van daaruit bezoeken ligt maar op 2400.  Eergisteren en gister hadden we vanwege de hoogte zelfs sneeuw en hagel! Hier in Puno start de dag zo rond het vriespunt en klimt het op tot zo'n 12 graden. Dan lijkt het begin van de vakantie in Peru toen we  lekker aan het zwembad lagen wel erg ver weg. En het weer bij jullie is al helemaal niet voor te stellen ;-)

1. Anneke Sandifort:
    21 juli 2018
    Wauw echt mooi!. Ik ben ook op Titicaca meer geweest vanuit Bolivia. Echt mooi!
  2. Mama:
    21 juli 2018
    Wat een geweldige ervaringen doen jullie op. Geniet nog van jullie laatste week.
  3. Marlies Mestrom:
    Geweldig! Moest denken aan een liedje van Ge Reinders met de titel HANGMAT
    Daarin komt het Titicaccameer ook voor. Met deze foto's en jullie verhaal gaat het leven en zit het liedje in mijn hoofd! Mooie reis met elkaar verder.