Guilin/Yangzhou

1 augustus 2017 - Guilin, China

Na weer een goede vlucht van 1,5 uur kwamen we gister aan in Guilin. Vanaf daar was het nog 1,5 uur met de auto en toen waren we bij ons hotel. Het was al na 20:00 dus snel eten en slapen. De volgende dag, vanochtend, vertrokken we om 0830. Er stonden 2 vooroorlogse tandems klaar. Gelukkig maar want in dit verkeer wilden we de kinderen niet zelf laten fietsen. Na een kort proefrondje gingen we van start. De planning was een tocht door het Karstgebergte, een vlottentocht en een bezoek aan de Moonhill. Maar eerst moesten we de stad door. Alles rijdt kriskras doorelkaar en fietsers rijden gewoon tussen de auto's en scooters door. Her en der rijdt er iemand tegen het verkeer in, ontbreekt er plotseling een putdeksel en hand uitsteken en knipperlichten daar doen we niet aan. Na deze uitdaging kwamen we eindelijk in het buitengebied. Weinig tot geen verkeer, rijstvelden, de bergen en het Chinese boerenland. Na een goed uur fietsen kwamen we aan bij de bamboevlotten. Het was een prachtige tocht van anderhalf uur tussen de bergen door. Op 8 plaatsen in de rivier waren kleine watervallen om het hoogteverschil te overbruggen. Vooral Julian vond het prachtig wanneer we hier af gingen. Onze fietsen gingen in de vrachtwagen mee en stonden voor ons klaar bij het uitstappen. Vervolgens een kwartiertje gefietst naar de Moonhill. De beklimming hiervan was 40 minuten heen en 20 terug, 1900 traptreden. Julian zag het niet zo zitten, hij was moe, dus ik en hij bleven beneden. Arnold en Fréderique zijn wel gegaan. Erna hebben we geluncht en toen de terugweg 1,5 uur door achterland, blubber vanwege de regen afgelopen nacht en over wegen die in Nederland geen wegen zouden zijn. Dit alles met 36 graden, gevoelstemperatuur 42, geen schaduw en geen wind. We hebben Fréderique en Julian geen enkele keer horen klagen. Maar een kwartier voor het einde had ik het echt gehad. Maar ja, je moet toch weer terug.. Eenmaal 'thuis' heerlijk bijgekomen en nog even in het zwembad geweest. Over 3 dagen vertrekken we hier. Die 3 dagen staat er niets meer gepland. Een beetje het dorp verkennen, zwemmen, lezen, kortom wat rust na al die dagen drukte. Na die 3 dagen vertrekken we naar onze laatste stop hier, Hong Kong!

1. Elvire:
    1 augustus 2017
    Fijn dat jullie nu even kunnen uitrusten!
  2. Maria van Hoek:
    1 augustus 2017
    Wat een belevenis, geweldig en knap van de kids.
  3. Tanja:
    4 augustus 2017
    Mooie foto's. En wat een afstanden leggen jullie af. Veel plezier nog daar.