Cusco

23 juli 2018 - Cusco, Peru

Vandaag was het tijd voor downtown Cusco. Wat een geweldige stad! We begonnen bij de San Antonio market. Een overdekte markt waar geen eind aan lijkt te komen met voor elk onderdeel een eigen pad. Hier gaan we straks nog een keer naar terug om eens rustig te struinen ;-) Erna door naar Sacsayhuaman of zoals alle toeristen zeggen 'sexy woman' want dat is veel beter uit te spreken:-p Het is een archeologische plek uit het Inca tijdperk. Het is echt enorm en wat je ziet is nog maar 20%. De rest is vroeger afgebroken door de Spanjaarden en zij brachten de stenen naar het centrum om daar hun huizen en kerken mee te bouwen. Het zit allemaal ingenieus in elkaar en is ook aardbeving proof. Tot op heden zijn er nog steeds mensen die niet geloven dat de Inca's tot zoiets in staat waren en zij schrijven het toe aan buitenaardse wezens. Helaas is er geen geschreven woord uit het Inca tijdperk dus kies een kant zou ik zeggen ;-) Er waren ook een soort van ouderwetse glijbanen aanwezig wat natuurlijk meteen uitgeprobeerd moest worden door Fréderique en Julian. Hierna was het (voor de kinderen) tijd voor een workshop. Ze gingen samen met een kunstenaar hun eigen beeldje van een Inca stier beschilderen. In de buitenlucht, zonnetje, op een kerkplein, uitkijkend op het lager gelegen centrum. Idyllischer kon niet!  Als laatste gingen we naar dé ijssalon van de stad. Hier hadden ze ronde metalen platen, afgekoeld tot -23. Hier kon, naar eigen keuze, melk, yoghurt of chocolademelk op. Hierbij werd fruit gedaan en tenslotte een topping zoals Nutella of noten. Door dit te hakken en uit te smeren over de plaat, maakte je zo je eigen ijs in een paar minuten. En...Fréderique en Julian mochten het zelf maken! Muts, handschoenen, schort en aan de slag! Bij de foto's en filmpjes zie je ze aan het werk;-) Tenslotte zijn we nog naar de kathedraal van Cusco  geweest. In 1 woord fan-tas-tisch! Er zijn gotische kenmerken, je ziet Renaissance en ook nog ontzettend veel Barok; een gevalletje 'go big or go home', ik hou 'r van 😂 De kathedraal was af in 1654 en het bouwen kostte een kleine 100 jaar. Ik weet dat het overdadig is en dat het geld van aflaten etc komt maar qua architectuur en kunst is het zó fantastisch mooi! Het is op dit moment de mooiste kerk die ik ooit gezien heb. En geloof me, dat zijn er aardig wat;-) De foto's van de kerk zijn niet van mij maar komen uit een boek dat ik na afloop kocht. Het was verboden te fotograferen helaas. Straks nog even rustig terug naar de markt en dan morgen (maandag) naar de Heilige vallei om een dag later naar Machu Picchu te gaan!!

Enne, Fréderique en Julian hebben weer een vlog gemaakt ;-) Deze is te vinden onder het kopje 'video'.

1. Tanja:
    Wauw!! Wat mooi💗
  2. Herman:
    23 juli 2018
    Mooie verhalen. Ga zo door.
  3. Anneke:
    Geweldig